torsdag 6 mars 2008

Gammeldags om bensinskatt

Kritikerna till höjd bensinskatt, ni måste uppdatera er! I alla tider har skatten som en kassako som höjs bara för att staten ska få in mer pengar. Alla höjningar har utarmat glesbygdsbor som inte har några alternativ, har det hävdats. Nu måste dock den här debatten nyanseras, av följande skäl:
1. Staten har skattebefriat miljöbränslen som tar en allt större marknadsandel. Här förlorar således staten pengar
2. På såväl ny- som begagnatmarknaden finns ett kraftigt växande utbud av miljöbilar där varje mil kostar mindre än om du kör på bensin. Inom bara några få år finns det nästan ingen som måste betala de höga bensinskatterna.
3. De som kör mest bil, det är inte landsbygdsborna, utan de som bor runt de större städerna. Samtidigt är det här som kollektivtrafiken - eller förutsättningarna för den samma - är som bäst.

Vad som nu måste göras är därför
1. Skillnaden mellan miljöbränsle och bensin måste fortsätta öka. Om inte oljebolagen fixar detta, så kan exempelvis momsen på miljöbränslen sänkas - som alternativ till bensinskattehöjningar.
2. Utbyggd kollektivtrafik i storstadsområden.
3. Ett reseavdrag som gynnar kollektivtrafiken men som ändå inte missgynnar de som är beroende av bilen.
Exemplet oljeuppvärmning visar att de ekonomiska styrmedlen kan verka oerhört snabbt.

Inga kommentarer: